Se former à des métiers d'avenir avec
la faculté des sciences et technologies

Formation professionnelle continue

Vous êtes salarié ou demandeur d'emploi et vous souhaitez reprendre vos études ? La faculté vous donne la possibilité de le faire par le biais de la formation professionnelle continue.

 

La formation professionnelle continue est désormais conditionnée par la loi  de 2018 dite "Liberté de choisir son avenir professionnel".
Elle s’adresse à chaque personne dans ses particularités et ses choix professionnels afin de l’accompagner efficacement sur le marché de l’emploi.

Vous êtes salariés

L’accès des salariés aux actions de formation professionnelle peut s’effectuer :

  • À l’initiative de l’employeur, le cas échéant, dans le cadre d’un plan de développement des compétences.
  • À l’initiative du salarié, soit en mobilisant son compte personnel de formation, dans le cadre de projets de transition professionnelle, du bilan de compétences, de la VAE, soit sur ses fonds propres dans le cadre d’un contrat de formation professionnelle.
  • Dans le cadre de l’alternance, avec les contrats de professionnalisation et les contrats d’apprentissage.

Vos outils

Depuis le 1er janvier 2019, le Projet de Transition Professionnelle (PTP) remplace le CIF (Congé Individuel de Formation). Il permet d’acquérir des droits à la formation mobilisables tout au long de sa vie professionnelle et a une vocation universelle qui s’adresse à tous les actifs.

Le réseau Transitions Pro est l’opérateur privilégié de ce dispositif : il accompagne les salariés dans le montage du dossier mais aussi, une fois le financement validé, tout au long de la formation. En savoir plus sur Transistion pro.

 

 

 

Le plan de développement des compétences remplace le plan de formation. Il permet aux salariés de suivre des actions de formation à l’initiative de leur employeur, par opposition aux formations qu’ils peuvent suivre de leur propre initiative grâce à leur compte personnel de formation.

Plus d'informations.

Le compte personnel de formation est un outil de sécurisation des parcours professionnels. Il permet à son titulaire tout au long de sa vie professionnelle, d'acquérir des heures de formation pour financer des prestations destinées à maintenir son niveau de qualification ou d’accéder à un niveau supérieur de qualification.

Plus d'informations.

Vous êtes demandeur d'emploi

Le Programme Régional de Formation (PRF) est co-financé par la Région Hauts-de-France et permet de financer trois volets :

  • Volet Accès à l’enseignement supérieur (DAEU et capacité en droit)
  • Volet Formation professionnelle diplômante sur des secteurs clés, pour obtenir un diplôme de l’enseignement supérieur,
  • Volet Compétences : formations courtes permettant l’acquisition de compétences spécifiques
    En savoir plus

Les dispositifs

Potentiellement l’Université peut mobiliser le PASS Emploi : la Région peut intervenir en financement d’opérations de formation préalable à un recrutement effectué par un employeur. Cette démarche s’effectue notamment dans le cadre du dispositif Proch’emploi de la Région et des actions de Pôle emploi. L’employeur peut être amené à assurer un financement.

Le chèque PASS Formation est mobilisable par les publics en complément de leur CPF. L’Université est éligible au financement, en dehors des formations financées dans le cadre du PRF.
Pour en savoir plus

Les Demandeurs d’emploi (DE) bénéficient de plusieurs dispositifs de financement de leurs formations tels que la Préparation Opérationnelle à l’emploi individuel (POEI), la Préparation opérationnelle à l’emploi collective (POEC), le contrat de professionnalisation, le Contrat de sécurisation professionnelle (CSP), le contrat de génération pour les jeunes de moins de 26 ans.

Le demandeur d’emploi ou bénéficiaire du RSA (Revenu de solidarité active) doit obtenir une autorisation de la part de Pôle Emploi (et, pour le bénéficiaire du RSA uniquement, la dérogation du Conseil Général permettant le maintien du versement du RSA) pour pouvoir s’inscrire en formation. S’il obtient l’autorisation mais s’il ne dispose pas d’une prise en charge de la formation par un tiers, il pourra alors la suivre à titre individuel.

MASTER AUTOMATIQUE ET SYSTÈMES ÉLECTRIQUES

Parcours Énergie électrique et développement durable / Electrical engineering for sustainable development (M2

  • Durée: 2 semestre(s)
  • Accessible en: Formation initiale , Formation continue
  • Stage: OBLIGATOIRE(S4)
  • Niveau de diplôme requis à l'entrée: BAC+4
  • Niveau de diplôme validé à la sortie: BAC+5
  • 20210430

Objectifs de la formation

The Master E2SD is a degree co-authorized by the University of Lille, Arts et Métiers ParisTech Lille Center, and Centrale of Lille. Moreover, the master E2SD offers a double degree with Harbin Institute of Technology (HIT-China) and Ghent University (Belgium).

It allows acquiring a specialized knowledge in electrical engineering applied to environmental problems. It therefore constitutes an effective preparation for PhD in the areas of power conversion, design of electromechanical actuators with high performance, sustainable transport, integration of renewable energy sources in the grid.

The aim of the Master «Electrical engineering for Sustainable  Development»  is  to  train  students in  advanced  methods  of  design  and  control  of electrical  systems  to  increase  the  contribution of  renewable  energies  in  the  generation  of electricity  and  as  sources  for  transport  and 

to  improve  the  performance  and  the  energy 

efficiency of electrical systems in order to move 

towards a more rational use of natural resources 

and to greater respect of environmental heritage. 

The aim of the Master «Electrical engineering for Sustainable Development» is to train students in advanced methods of design and control of electrical systems to increase the contribution of renewable energies in the generation of electricity and as sources for transport and to improve the performance and the energy efficiency of electrical systems in order to move towards a more rational use of natural resources and to greater respect of environmental heritage.

Spécificités de la formation

  • The strengths of the M2 E2SD lie, on the one hand, in the international character of the training that allows a mix of students from different nationalities and therefore an openness to different cultures and ways of thinking and, on the other hand, in courses taught by active teacher-researchers, thus providing knowledge from the latest research.
  • Students also benefit from the environment of a recognized research laboratory as well as its network of national and international industrial and academic partners. Lastly, the high rates of professional integration and doctoral pursuit show that the E2SD master is well identified and appreciated by industry and provides good candidates for research.

Compétences visées

At the end of the training, the students are able to apprehend a scientific problem of electrical engineering with a sustainable development dimension and are able to implement adequate tools to bring solutions to it, such as:

  • Definion of advanced power electronic systems for sustainable applications and analyzis of complex energy conversion system for control purpose.
  • Use of skills for energy modelling and their application to the concept of eco-design.
  • Analysis of electromechanical conversion at low-frequency and use of issues and approaches to achieve optimal design
  • Study of new energy storage systems in future transportation systems;
  • Developpement of future traction systems using a systemic optimization and multiphysical modelling
  • Study of solutions involving the integration of renewable energies in the electricity system and design of subsystems for renewable energy systems

Modalités d'admission/ Conditions d'accès

  • Capacity: 25 candidates
  • Opening: May 4, 2021 - June 12, 2021
  • Publication  of  admissions:  beginning  of  July 1st, 2021
  • All mandatory attachments must be written in English
  • Extra: two letters of recommandation (level in English)
  • Website for application: (https://ecandidat.univ-lille.fr)

A titre indicatif, veuillez trouver ci-dessous la maquette des enseignements de l'année 2020/2021, déclinée par semestre et Bloc de Connaissances et de Compétences (BCC). La maquette de l'année 2021/2022 sera consultable à compter du mois d'avril 2021.

Organisation de la formation

  • Within the framework of the Master ‘Electrical Engineering for Sustainable Development’, professional training (internship) has a great importance and takes place during the last semester, for at least 4 months.
  • The master student works under one scientist supervision, on an innovative topic, and presents his results through a written report and an oral defense at the end of the training period. Professional training can be achieved either in a research lab or in an industrial context with the following objectives:
    • Application of concepts studied in the previous semester
    • Autonomy learning to work on a new and scientific project
    • Development of initiative capabilities and research methodology application
    • State of the art and a synthesis of scientific results for oral and written presentation
  • The units of the programme include fundamental and practical courses. They are organized around fields of skills, know-how and knowledge (called BCC):
    • BKS3 PERSONAL DEVELOPMENT
    • BKS4 IMPLEMENTATION OF METHODS AND TOOLS IN THE EE DISCIPLINARY FIELD
    • BKS11 MASTER THE METHODS AND TOOLS FOR INNOVATION IN ELECTRICAL ENGINEERING
    • BKS 12 MASTER THE TRANSITION FROM METHODS TO INNOVATIVE APPLICATIONS

Programme

UE 1 Langue vivante : Anglais et Communication 3 5 crédit(s)
UE 1 Projet bibliographique PBb 5 crédit(s)
UE 1 Energy conversion 5 crédit(s)
UE 2 Electromagnetic Energy Conversion and Eco-design 5 crédit(s)
UE 2 Options 5 crédit(s)
UE 1 Sustainable Developpement Applications 5 crédit(s)
UE 2 Scientific project 10 crédit(s)
UE 1 Internship 20 crédit(s)

Poursuite d'études

The doctoral pursuit rate is about 35% (average value since 2008), and increases to more than 50% for students in single registration (who follow only the master degree). Other students find work in industry in France or in their home country.

Insertion professionnelle

Since this M2 is taught in English, more than 40% of the students enrolled are of foreign nationalities (China, Vietnam, Morocco, Russia, Iran, Argentina, Spain, Algeria,...). This share is also increasing following a better promotion of our training on specialized sites.

The employments concerned, after the PhD, are those relative to research in public and private industrial groups and High Education:

  • Associate professor (Universities, Engineering Schools),
  • Researcher in public laboratories (CNRS, IFSTTAR, etc…) or industrial laboratories (EDF, etc.),
  • Frame / Project Manager in groups, SMEs / SMIs (Siemens, Alstom, Valeo, etc.) and public structures (Region)

Retrouvez les études et enquêtes de l’ODiF (Observatoire de la Direction de la Formation) sur l’insertion professionnelle des diplômés de la licence sur : https://odif.univ-lille.fr.

DEPARTEMENT ELECTRONIQUE, ELECTROTECHNIQUE, AUTOMATIQUE


https://sciences-technologies.univ-lille.fr/eea/

FACULTE DES SCIENCES ET TECHNOLOGIES


Campus Cité scientifique - Université de Lille
59655 Villeneuve d'ascq
https://sciences-technologies.univ-lille.fr/

Responsable Parcours


TOUNZI Abdelmounaim

Responsable Contrat Pro


JOYEZ Pauline
0362268648